
Studie limitů území určila rozsah parku, zpracovatel Květoslav Syrový (*.PDF - 84,4 MB )
Boje s úředním šimlem
Jednání kolem nového parku s orgány města byla mimořádně zdlouhavá. Praha nedokázala za dvacet let říct, co přesně by mělo na celém území být. Nejdřív se uvažovalo o novém výstavišti, pak zde byl navržen olympijský stadion, úřednické městečko, v současnosti se objevují návrhy na technologický park. V poslední době se o pozemky mezi metrem a Kbely zajímá miliardář Pavel Sehnal, který kandiduje do letňanského zastupitelstva. Zároveň město nechtělo souhlasit ani s využitím pozemků pro zeleň. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy požadoval, aby se Kbely ve studii parku zabývaly celkovým řešením území včetně území Vysočan a Letňan. Nejprve musely Kbely zpracovat studii limitů území, která přesně vymezila vazby mezi jednotlivými plochami a určila nejvhodnější rozsah parku, dále byla zpracována ideová studie včetně vazeb do krajiny směrem k sadům na Klíčově, letňansko-kbelskému lesoparku a hloubětínské bažantnici. V případě dalšího stupně zase došlo ke konfliktu s IPRem kvůli navrženému pahorku s vyhlídkou, který jednak odcloní Kbeličky od areálu letňanského letiště, jednak vytváří pozoruhodné místo s pohledy do krajiny. Přitom zřizování nových vyhlídek zahrnuje realizační program strategického plánu, je tedy součástí pražských koncepčních dokumentů. Park je rovněž v souladu se strategií adaptace Prahy na klimatickou změnu, protože celé území bude ochlazovat. Je s podivem, že IPR dlouhodobě zdržuje budování parku a nejednou jsme si kladli dotaz, co za tím je.

Koncepci krajiny kolem Parku Aerovka zpracovali architekti Jakub Doubner a Marie Gelová
Jak bude park vypadat
Plocha parku bude mít zhruba sedm hektarů, což je cirka dvojnásobek kbelského centrálního parku. Končí na hranici katastru Kbel. Park počítá s okružní stezkou po okraji, která bude napojena na ulici Mladoboleslavskou, cestu podél letňanského letiště, Hůlkovu a Košařovu ulici. Po hlavních stezkách bude možné jezdit i na bruslích. V západní části v okolí historické kapličky bude zastavení pro poutníky Svaté cesty. Ve východní části u Hůlkovy ulice bude zázemí parku, které bude doplněno v dalších fázích. Dominantou parku bude desetimetrový pahorek, který do budoucna odcloní Kbeličky od stavebních záměrů, které připravuje Praha na území Letňan a Vysočan. Mobiliář a detailní řešení zelených ploch (lavičky, koše, hřiště…) bude doplněno v rámci projektu sadových úprav. Významnou součástí projektu je likvidace skládky u plotu areálu KB Blok.

Zákres parku a stezek v dokumentaci pro územní rozhodnutí, projektant Ladislav Žitný
Jak by mohl park vypadat, vizualizace Jakub Doubner
Jak by mohl park vypadat, vizualizace Marie Gelová
Co nás čeká do budoucna
Řešený park je součástí daleko rozsáhlejšího projektu: městská část usiluje o obnovení poutní cesty z Prahy do Staré Boleslavi Via Sancta (Svatá cesta). Pro lokalitu Kbeliček to znamená, že odsud bude do budoucna možné projít do klíčovského parku i ke kbelské škole. Propojení všech zelených ploch je dlouhodobým cílem městské části.
Skica Svaté cesty přes Park Aerovka, architekt Jan Pustějovský